بقایی: روسیه میان ما و اسرائیل میانجیگری نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد که در حال حاضر تنها مسیر ارتباطی میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا کانال سوییس است

اسماعیل بقایی، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود، به موضوع‌های مختلفی از جمله مسائل منطقه‌ای و جهانی پرداخت و در عین حال تاکید کرد که حماس «زنده و محترم» است.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، بقایی درباره تهدید اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: «تهدید به تعرض به تاسیسات هسته‌ای طبق اسناد و قطعنامه‌های بین‌المللی، محکوم و مردود است و به شورای امنیت ماموریت داده شده است به این موارد ورود پیدا کند. ما طی یادداشت اعتراضی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مراتب را اعلام کردیم و در سطح سازمان ملل و شورای امنیت پیگیر این موضوعیم.»

او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تغییر دکترین هسته‌ای جمهوری اسلامی، مدعی شد: «موضع رسمی ما در مورد سلاح‌های کشتارجمعی مشخص و ثابت است؛ این سلاح‌ها در دکترین دفاعی ما جایی ندارند.»

این گفته‌ها پس از آن مطرح می‌شود که طی چند روز گذشته بحث تجدیدنظر در دکترین هسته‌ای در ایران دوباره داغ شده و حسنعلی اخلاقی امیری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه ۱۸ مهر، از تهیه نامه‌ای به امضای ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس به شورای عالی امنیت ملی برای درخواست درباره تجدیدنظر در دکترین هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، خبر داده است.

این نامه با واکنش‌ متفاوت چهره‌های سیاسی همراه شد و برخی به نقد آن پرداختند و برخی دیگر از آن حمایت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخش دیگری از گفته‌های سخنگوی جدید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به موضوع تبادل پیام میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا اختصاص داشت. او با اشاره به اینکه «کانال تبادل پیام‌ ما با آمریکا در ارتباط با تحولات منطقه کانال سوییس است»، گفت: «روند مسقط متمرکز بر موضوع هسته‌ای ایجاد شده بود که این روند به دلیل شرایط خاص منطقه بر اساس آنچه وزیر امور خارجه اعلام کرد، متوقف شده است.»

عباس عراقچی، وزیر امور  خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیش‌تر در جریان سفر به عمان گفته بود که روند مسقط و تماس غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در حال حاضر به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است. او تاکید کرده بود که «در حال حاضر زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها وجود ندارد تا زمانی که بتوان بحران جاری را پشت سر گذاشت».

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی روز دوشنبه، به تمجید از گروه شبه‌نظامی حماس پرداخت و تاکید کرد: «حماس زنده و محترم است.»

او در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به ترکیه و همچنین دیدار عراقچی با تعدادی از اعضای حماس در جریان این سفر گفت: «دو کشور ایران و ترکیه بر ضرورت حمایت از فلسطین و استفاده از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک دوجانبه و چندجانبه از جمله سازمان همکاری اسلامی تاکید دارند.»

بقایی ضمن اعلام اینکه عراقچی روز دوشنبه به دو کشور کویت و بحرین سفر می‌کند، درباره سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه گفت: «هیچ کشوری از منطقه را از رایزنی‌هایمان مستثنا نمی‌کنیم.»

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد میانجی‌گری روسیه بین ایران و اسرائیل، ادعا کرد که چنین چیزی رخ نخواهد داد، چون جمهوری اسلامی موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

این مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی در مورد اینکه آیا ممکن است در جریان سفر آتی مسعود پزشکیان به مسکو در مورد همکاری‌های نظامی ایران و روسیه در صورت حمله احتمالی اسرائیل به ایران، رایزنی و گفت‌وگو شود، اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود به توانمندی و نیروهای مسلح فوق‌العاده توانمندش متکی است. سفر رئیس‌جمهوری به روسیه تنها در قالب اجلاس بریکس است.»

پیش‌تر گزارش‌های متعددی درباره گسترش همکاری نظامی جمهوری اسلامی ایران و روسیه منتشر شده بود و برخی منابع آگاه به رسانه‌های خارجی گفته بودند که ایالات متحده و بریتانیا نگران‌اند روسیه در ازای موشک‌های بالیستیک، به جمهوری اسلامی در توسعه برنامه هسته‌ای‌ تسلیحاتی‌اش کمک کند.

خبرگزاری رویترز هم در جریان تحولات منطقه، در گزارشی نوشت که سپاه پاسداران ایران بیش از گذشته از وسایل ارتباطی دست‌ساز یا ساخت روسیه و چین استفاده می‌کند. کاخ کرملین در واکنش به این گزارش اعلام کرد که روابط تجاری مسکو با تهران «در حال توسعه» است.

بخش دیگری از اظهارات اسماعیل بقایی درباره تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران بود. او با بیان اینکه «سیاست اتحادیه اروپا آزار دادن مردم ایران است»، گفت: «تحریم هواپیماهای غیرنظامی و یک خط هوایی که سال‌ها است شناخته‌ شده و به پایتخت‌های اروپایی رفت‌وآمد داشته است، هیچ توجیهی ندارد.»

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۴ اکتبر (۲۳ مهر) علیه جمهوری اسلامی ایران، به دلیل تامین موشک‌های بالیستیک برای روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین، تحریم‌هایی تصویب کردند. در این فهرست، هفت فرد و هفت نهاد ایرانی قرار داشتند که از جمله آن‌ها می‌توان به سه شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر، ایران‌ایر و ساها (سرویس اطلاعات و ارتباط هوایی ارتش) اشاره کرد.

پیش از این، آمریکا نیز اعلام کرده بود که شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را به دلیل ارسال موشک‌های بالیستیک به روسیه تحریم می‌کند.